بررسی رئالیسم جادویی در آثار نویسندگان جنوب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده اقبال عبدی
- استاد راهنما محمدعلی محمودی محمدعلی زهرازاده
- سال انتشار 1392
چکیده
رئالیسم جادویی شیوه ای نوشتاری است که در آن نویسنده، واقعیت ها را با خیالاتی که برگرفته از ذهن او و باورهای خرافی جامعه هستند در می آمیزد. این خیالات که اغلب از باورهای بومی نشات می گیرد، خواننده را با دنیایی از تضادها رو به رو می سازد. این شیوه به وسیله ی نویسندگان آمریکای لاتین به جهانیان عرضه شد. جنوب ایران از لحاظ اقلیمی و مسائل سیاسی اجتماعی بی شباهت به کشورهای امریکای لاتین نبود؛ در نتیجه اکثر نویسندگان این ناحیه به پیروی از نویسندگان آمریکای لاتین، باورهای محلی خود را وارد داستان نویسی خود کردند و از مسائل سیاسی منطقه ی خود سخن به میان آوردند. ورود استعمار انگلیس به منطقه ی جنوب و وجود باورهای بومی در جنوب باعث شد رئالیسم جادویی در این منطقه بسیار بیشتر از مناطق دیگر مورد استقبال واقع شود. این سبک داستانی که اعتلای خود را مدیون گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی است، در میان داستان نویسان جنوب ایران با استقبال گسترده ای روبه رو شد. در ایران غلامحسین ساعدی در مجموعه داستانی ترس و لرز و منیرو روانی پور در رمان اهل غرق خود به سبک رئالیسم جادویی طبع آزمایی کرده اند. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است، ابتدا داستان ها را بر اساس مولفه های رئالیسم جادویی بررسی می کند و سرانجام درصدد است رابطه ی رئالیسم جادویی با فرهنگ و استعمار را در میان نویسندگان جنوب نشان دهد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که استعمار و فرهنگ و بازتاب مسائل داخلی درون مایه های اصلی این سبک داستان نویسی به شمار می آیند.
منابع مشابه
رئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگیهای رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّتها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملرئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگی های رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّت ها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملمطالعه تطبیقی رئالیسم جادویی در آثار ساعدی و مارکز
در این مقاله بر آن بوده ایم که عناصر رئالیسم جادویی را در آثار غلامحسین ساعدی و گابریل گارسیا مارکز بررسی نموده و شیوه بکارگیری این عناصر را در آثار این دو نویسنده به صورت تطبیقی بررسی نماییم. ساعدی یکی از مشاهیر ادبیات معاصر ایران در زمینع داستان نویسی میباشد. گابریل گارسیا مارکز نیز شخصی است که اسم او با رئالیسم...
متن کاملمطالعه تطبیقی رئالیسم جادویی در آثار ساعدی و مارکز
در این مقاله بر آن بوده ایم که عناصر رئالیسم جادویی را در آثار غلامحسین ساعدی و گابریل گارسیا مارکز بررسی نموده و شیوه بکارگیری این عناصر را در آثار این دو نویسنده به صورت تطبیقی بررسی نماییم. ساعدی یکی از مشاهیر ادبیات معاصر ایران در زمینع داستان نویسی میباشد. گابریل گارسیا مارکز نیز شخصی است که اسم او با رئالیسم...
متن کاملرئالیسم جادویی در آثار ابراهیم کونی (مورد مطالعه رمان الورم)
ادبیات عجیب، ادبیات غریب، ادبیات فانتزی یا ادبیات جادویی همگی اسمی برای یک عنوان می باشد که عبارت از وجود موجودی طبیعی در مقابل حوادثی غیر طبیعی است. این ادبیات بستگی به حضور یا عدم حضور واقعیت در انواع واقعگرایی می گنجد. در این نوع گفتمان، واقعیت با غیرواقعیت باهم سرشته شده و جدایی آن دو از همدیگر غیرممکن است. این مکتب ثمره ی اندیشه ی نویسندگان آمریکای جنوبی بوده و براساس مقتضیات محیطی آن دیار...
متن کاملبررسی زمینههای مشترک گرایش به رئالیسم جادویی در جنوب ایران و آمریکای جنوبی
رئالیسم جادویی شیوهای است که در آن نویسنده، خیال و واقعیّت را چنان با هم در میآمیزد که مرز مشخصی میان آن دو نباشد. اگرچه گابریل گارسیا مارکز به عنوان پیشرو این شیوه و برخی دیگر از نویسندگان مطرح آن، در آمریکای جنوبی میزیسته اند؛ امّا این نوع ادبی درکشورهای جهان سوم نیز رواج یافت. در ایران منیرو روانیپور و غلامحسین ساعدی به عنوان پیشگامان این حوزۀ ادبی شناخته میشوند؛ امّا نکتۀ قابل توجّه این اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023